Santa Cruz - het roze eiland

12 april 2010 - Zamboanga, Filipijnen

Na gisterenavond (hier 6 u later, weet je nog ?) nog Parijs-Roubaix gevolgd te hebben via internet, zijn we deze ochtend vroeg opgestaan voor een daguitstap naar Santa Cruz, het eiland met het roze zandstrand.
Wat we je nog niet vertelden is dat bij een late zwempartij (bij een mooie sunset) de bruidegom zijn trouwring verloren was. Blijkaar een maatje te groot ? We probeerden nog te zoeken, maar tevergeefs, het was te donker geworden. 's Morgens dan een paar plaatselijke snorkelaars aangesproken, de plaats ongeveer aangetoond én met al positief resultaat na 5 min ! Oef, anders moesten we naar de juwelier... Een kleine ramp vermeden dus...

Na een goed ontbijt vertrokken naar Santa Cruz met zwemgerief en pick-nick. We moesten ons aanmelden een plaatselijke autoriteit, dan wachten (hoort er altijd bij) op de 2de militair. Uiteindelijk konden we dan vertrekken met een klein vissersbootje, gelukkig met motor. De militaire begeleiding was nodig omdat daar ook een militair domein was én daar meest moslims leven die wel eens durven gevaarlijk zijn, zeker tov Westerlingen (enkele dagen geleden zijn daar nog een Duitser en Zwitser ontvoerd).

Het eiland daar was prachtig !!! We waren daar alleen met onze groep, dat was een afgelegen deel van het eiland. We konden volop genieten van het strand en de zee. Het zand was heel bleek met hier en daar roze pigmenten erin (wat wel voor een roze schijn zorgde). Wellicht was de plaatselijke bevolking verwittigd want toen we weggingen stonden daar een 10-tal mensen (niet-moslims) met een kraampje met allerlei moois uit de zee voor geen geld. Hier al een paar souveniers gekocht dus, authentieker kan niet en je steunt er de bevolking (die hier wel armer is) toch mee.

Na een mooi verblijf daar moesten we om 15u00 al terug. Na dit uur zou het mogelijk zijn dat de zee iets te wild was om vlot terug te keren. Terug aangekomen vlug een paar consumpties gedronken in Lantaka (ons vorig hotel, daar vlakbij) en dan één van de plaatselijke Mc Donalds gedaan. Je moet het eens gedaan hebben hier, kwestie om te kunnen vergelijken ;-) Daarna gewoon terug naar het hotel voor een rustige avond.

Morgenochtend maken we een binnenvlucht naar Cebu (zie kaart) en blijven daar 2 nachten.

Foto’s

4 Reacties

  1. Gian V:
    12 april 2010
    amai amai, militaire escorte voor onze voorzitter :-)
  2. Raf:
    12 april 2010
    Da ga zo met internationaal geseinde individuen, die kan je best begeleiden voor ze brokken maken!!!

    Alle gekheid op een stokje, ziet er daar leuk uit, wijs bootje trouwens!
  3. Katrien:
    13 april 2010
    Ja, dat is nogal bewaking. Maar voor de rest ziet het er zeer mooi uit. Geniet ervan !
  4. bert:
    13 april 2010
    T' lijkt me ginder vooral héél rustig , buiten de soldaatjes dan,het tempo zal ginder een stukske lager liggen dan hier... onthaast maar naarstig verder !!;-))

    grts, Bert